Image
Image

SOS - БЕЗОПАСНОСТ - ИНЦИДЕНТИ

     СПАЗВАЙ ЗАДЪЛЖИТЕЛНО!     





     ВЪЗМОЖНИ ИНЦИДЕНТИ 
ТЕЧ НА МАСЛО СПРЯ МЕТРОТО В СОФИЯ       

Снимка: БГНЕС

Инцидентът блокира стотици граждани в пиковите сутрешни часове.

Причината е теч на масло от една от мотриситевърху релсите, уточниха от МВР. Почти час пътниците се намират под земята, без да са получили допълнителна информация за случилото се. Машинистът обяснил, че има проблем с релсите, влакът буксува по наклонен участък и не може да продължи.

Явно са прекалили със смазките. Така изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев коментира пред БГНЕС спирането на метрото рано тази сутрин. "Вече за втори път се случва това за съжаление. Очаква се много скоро да бъде възстановено движението на метрото", добави Братоев
...ОР+


 Между 15 и 20% от стойността на метрото са за системите за управление



Освен тунел и релси метрото има системи, които му вдъхват живот. Те са сърцето на метрото. Съставляват между 15 и 20% от стойността на изграждане на подземната железница, по-малък дял имат релсите (10%) и за тухлите, бетонът и изолациите остават към 70%. Метрото вече има два изградени метродиаметъра с общо 26 метростанции и дължина 31 км и всеки ден обслужва около 350 хил. пътници. Такава е равносметката от изграждането на метрото, която направи за "Строителство Градът" инж. Стефан Дерменджиев, ръководител "Инвестиционна дейност" в "Метрополитен" ЕАД, София.

Инж. Дерменджиев, колко защити има електросистемата на метрото?
- Метрото е обект първа категория. Това означава, че е резервирано за захранване отвсякъде. Захранва се от градските подстанции. В София те са разположени в два различни кръга на 110 киловолта. И дори и някой от тези 110-киловолтови кръгове да отпадне, метрото няма да спре. Захранват се подстанциите самостоятелно, а всяка се захранва от съседната. Досега няма случаи на отпадане на външно елзахранване. Имало е 1-2 къси съединения от 1998 г. досега, но това се поправя бързо.

Кои са най-важните системи?
- Най-важна от системите е транспортната автоматика и движението на подвижния състав. Системата за транспортна автоматика показва какво е местоположението на подвижния състав. Тя има две системи. Едната е автоматично регулиране на скоростта чрез специални генератори в релейното помещение. Машинистът получава на екран максимално разрешената му стойност. Ако я превиши, тогава се задейства автоматичната система и влакът спира. Има ли някакъв проблем, от местната система за транспортна автоматика чрез съответния компютър и софтуер, разработен от фирма ДИСИ, Централният диспечерски пункт получава информация за случилото се. Влаковият диспечер се свързва с машиниста чрез радиовръзка и му казва какво да направи. Това е. В Централния диспечерски се прави запис на всичко, което се случва.

Защо метрото има само пожароизвестяване?
- Метрото няма системи за пожарогасене освен в паркингите, защото всички трансформатори са сухи, няма маслени. Кабелите са с изолация, неподдържаща горенето. Има пожароизвестителна инсталация навсякъде – в тяговите станции, в подперонното пространство. Има и авариен противопожарен водопровод втунелите.

Как се управлява вентилацията?
- Вентилацията е реверсивна – през лятото вкарва въздух от междуинстанционните участъци в метростанцията, а през зимата – обратно, от станцията към тунелите. Така през зимата се поддържа 15-17 градуса температура, а през лятото е 20-22 градуса.

Как работи ВиК и отводнителната система?
- В по-голямата си част метрото е под вода, защото в София подпочвени води излизат на 3-4 метра под повърхността. По тази причина отводняването става с помпи. Ако има течове по тунелите или метростанциите, това е поради слягане на конструкциите. Процепите се инжектират и течовете се спират. Хидроизолацията на метрото е качествена, тя е от най-важните компоненти на подземната железница.

Може ли да обобщите интелигентните решения в метрото?
- Всички системи имат автоматично управление – и осветлението, и транспортната автоматика, и елснабдяването и движението. Носител на информацията навсякъде е оптичен кабел.

Използват ли се GPS системи в метрото?
Не, системите са по-стари, но пак са умни и надеждни. Всички релсови вериги са на блок участъци. Аналоговата информация пристига в центъра, постъпва в компютър там, който я обработва и я превръща в цифрова. После се изпраща по оптичния кабел.
Радиовръзката е традиционна среда там, където няма ефир.
Предаването на сигнала в тунелите е по-различно. Там се пуска коаксиален кабел с прорез, наречен излъчващ кабел. Излъченият от него сигнал се улавя от антената на влака.
Това, което използваме в метрото, е оптика, оптична среда и транспортно-комуникационна система, която има преобразувателни устройства, които превръщат електрическия сигнал в оптичен.

Кога във втори метродиаметър ще може да има GSM връзка?
GSM връзката не е ангажимент на метрото, а на операторите. Ние имаме задължение само да ги допуснем до тунелите, за което се сключва договор. Подобни действия са предвидени да се извършат в най-скоро време. Но това е от интереса на GSM операторите.

Може ли захранването да се прекъсне при земетресение?
Захранването не може да спре. Метрото е сметнато на 9-а степен по скалата на Медведев и е едно най-сигурните места, то играе ролята на скривалище.

Ако се скъса носач на контактната релса на релсовия път?
Диспечерът на влака получава информация на видеостената и дава разпореждане пътниците да бъдат свалени на метростанцията или влакът да се придвижи до най-близката метростанция, или да се отворят вратите и пътниците да бъдат изведени.
Правени са симулации по отношение на пожар и терористичен акт, проиграни са различни варианти. Метрото е осигурено благодарение на своите системи и защита.



В централния диспечерски център
В Централния диспечерски център се следи поведението на влаковете, на системите и на пътниците.


На видеоекрани от всички метростанции се вижда движението и разположението на пътниците. Котаго на екраните се появи нещо необичално, дежурните звънят на полицията.

Всъщност наблюдението на метростанциите не е само от Централния диспечерски пункт – поглед към тях отправят и от съответната метростанция, а и от МВР.

Всичко се записва и се пази архив в продължение на 10 години.


Влаковете, които на другата видеостена са отбелязани в червено, са под непрекъснатия поглед на влаковия диспечер. Само той има право да взема решения при специална ситуация. 


Цялото влаково движение се управлява от влаковите диспечери. Това включва стрелките, сигналите, връзката с машинистите. Щом машинистът има проблем, той задължително го обсъжда с влаковия диспечер и изпълнява взетото решение. По една радиостанция се говори с оперативния персонал, по друга – с техническия.


Захранването е на друга видеостена, която изгражда най-неразбираема. На нея са тяговите подстанции – зелените са резервни, червените са включени. Има и други, в които предстои отстраняване на някакъв проблем – техният цвят е кафяв. Според експертите в Централния диспечерски пункт отстраняването на проблеми в тези системи досега е траело от 10 минути до 35 минути.

Секторът за санитарно техническите съоръжения е за да наблюдава ескалаторите, асансьорите и вентилаторите...ОР+

Още по темата