Как да пътуваме най-евтино в София?
15 Септември 2009
Откакто пуснаха цялата отсечка на метрото от „Младост“ до „Обеля“, пред абонаментните бюра на Столичната компания „Градски транспорт“ се наредиха дълги опашки. Повечето хора чакат, за да си извадят едномесечна карта за метрото. Тя е електронна и няма ограничение колко пъти ще я ползваш в рамките на месеца. Всяко билетче за метрото е еднократно и струва 1 лв. (или 75 стотинки, ако се купи талон за 10 пътувания), а картата за цял месец (без преференции) е 23 лева.
„Хич не е зле, че месечният ми разход за транспорт ще падне от 100-150 лева на 23 лева“, казва младеж, който живее в „Младост“, работи в центъра и има приятелка в „Люлин“. Досега за придвижване в София той е използвал основно автомобила си, но вече е решил: „няма да слизам от това метро“. За 23 лева той цял месец ще ходи и ще се връща от работа, ще посещава приятелката си в „Люлин“ и ще се придвижва бързо в центъра. С единичните билети за метрото би му излезнало значително по-скъпо – 44 лева само за отиване и връщане от работа в работните дни (или 33 лева - с талони).
Ученици, студенти, пенсионери, инвалиди и др. може да си извадят едномесечна карта за метрото почти „за без пари“. За учащи цената е 7 лева, а за пенсионери – или 9, или 6 лева на месец, в зависимост от възрастта.
Когато човек си вади електронна карта за първи път, доплаща 3 лева за самата пластика (носителя). После тя може да се използва многократно, като се презарежда след изтичането на месеца. Още по-изгодно е да се купи карта за 3 месеца, за половин или за една година (виж таблица с цените по-долу).
Когато човек си вади електронна карта за първи път, доплаща 3 лева за самата пластика (носителя). После тя може да се използва многократно, като се презарежда след изтичането на месеца. Още по-изгодно е да се купи карта за 3 месеца, за половин или за една година (виж таблица с цените по-долу).
За хората от жилищните квартали в София, до които метрото не достига, най-евтиният вариант за придвижване е с карта само за една автобусна, тролейбусна или трамвайна линия. С нея човек може безплатно да се вози на всички превозни средства, които пътуват по избрания от него маршрут. Ако например си е купил карта само за линията на автобус 213, тя му върши работа за всички рейсове от „Окръжна болница“ до „Орлов мост“- 76, 204, 604, 114, 413, 84 и др., защото в тази отсечка линията на 213 съвпада с останалите. В случай, че продължава с друго превозно средство извън този общ участък обаче, трябва да си купи билет.
Хората, които живеят далече от станциите на метрото, но за определена отсечка от всекидневния си маршрут искат да го използват, може да си купят карта за две линии - една наземна (която им върши работа до метростанцията) и втора за метрото, казват от Столичната компания „Градски транспорт“. Такава карта (за граждани без преференции) струва 40 лева на месец. Не е много изгодно, защото картите за цялата градска мрежа (които важат включително и за метрото) са по 50 лева, а дават пълна свобода за придвижване в София. За ученици и студенти цената на картата за цялата градска мрежа е 17 лева на месец.
Въпреки финансовите облекчения с картите за градския транспорт, много хора от кварталите без метро предпочитат да се придвижват до центъра и обратно с маршрутки. Линиите на маршрутните таксита са дълги, прекосяват цяла София, спестява се дългото чакане и прекачване по автобусните спирки и се пристига по-бързо. Някои автобуси за по-далечните квартали закъсняват с по 20-30 минути, а накрая пристигат претъпкани или по 2-3 наведнъж, което превръща пътуването с тях в стресово изпитание.
Придвижването с маршрутка в делничните дни, само за отиване и връщане, излиза 66 лева на месец (22 дена по 3 лева), но парите не се дават накуп (както е за картите) и хората не ги усещат. Лошото е, че и маршрутките се тъпчат с повече хора от поносимото в пиковите часове, а през останалото време се дрънкат полупразни по софийските улици.
В последните години все повече хора в София се опитват да ходят на работа с велосипеди, което е масова практика в много други държави от Западна Европа – Белгия, Швеция, Австрия, Холандия и др. За съжаление, изграждането на велоалеи в София е в начален етап, а карането на колело по софийските улици е прекалено рисковано. По данни на МВР, през 2007 г. са блъснати 442 велосипедисти, от които 45 са загинали, като тенденцията е към нарастване на злополуките с велосипедисти.
„Ако не ползваш метрото, най-изгодно и безопасно е да пътуваш с градския транспорт на София гратис. Аз лично го правя вече трета година напълно легално - винаги си плащам глобата, ако ме проверят контрольори“, казва Гергана М., 28 годишна от София. В специално отделение на портмонето си тя държи на разположение 10 лева (колкото е глобата за нередовен пътник) и чака да я проверят. Понякога банкнотата престоява в портмонето й с месеци, а друг път се случва да я глобят 2-3 пъти за няколко дни, но е изчислила, че пътуването гратис по цялата градска мрежа на София излиза средно не повече от 5 лева месечно, ако си плащаш съвестно глобите.
Въпреки, че е младо и добре изглеждащо момиче, Гергана не се притеснява да я хващат без билет. „Ако просто извадиш 10 лева и кажеш на контрольора: „Нямам карта, ето ви парите за глобата“, всичко минава мирно и тихо. Не е нужно да вдигаш скандали и да се унижаваш“.
Докато била студентка, тя имала карта с намаление, но много рядко я проверявали. Това я навело на мисълта в бъдеще да се движи само гратис и да си плаща глобите. При занижения контрол на пътниците в столичния градски транспорт, очакванията й се оправдали и сега тя съветва всичките си познати да пътуват гратис и да си плащат глобите, защото е по-евтино от всякакви карти. „Когато метрото стигне до нас, може и да се прежаля да си купя карта“, казва Гергана.
Докато била студентка, тя имала карта с намаление, но много рядко я проверявали. Това я навело на мисълта в бъдеще да се движи само гратис и да си плаща глобите. При занижения контрол на пътниците в столичния градски транспорт, очакванията й се оправдали и сега тя съветва всичките си познати да пътуват гратис и да си плащат глобите, защото е по-евтино от всякакви карти. „Когато метрото стигне до нас, може и да се прежаля да си купя карта“, казва Гергана.
Цени на карти и билети за градския транспорт в София
Абонаментни карти за граждани без преференции:
Еднодневна - за всички линии 4 лева
Петдневна – за всички линии 15 лева
Месечна – за една линия 23 лева
Месечна – за две линии 40 лева
Месечна – за всички линии 50 лева
Тримесечна – за една линия 65 лева
Тримесечна – за две линии 105 лева
Тримесечна – за всички линии 130 лева
Петдневна – за всички линии 15 лева
Месечна – за една линия 23 лева
Месечна – за две линии 40 лева
Месечна – за всички линии 50 лева
Тримесечна – за една линия 65 лева
Тримесечна – за две линии 105 лева
Тримесечна – за всички линии 130 лева
Абонаментни карти за ученици и студенти:
Месечна – за една линия 7 лева
Месечна – за две линии 10 лева
Месечна – за всички линии 17 лева
Тримесечна – за една линия 18 лева
Тримесечни – за две линии 27 лева
Тримесечна – за всички линии 51 лева
Месечна – за две линии 10 лева
Месечна – за всички линии 17 лева
Тримесечна – за една линия 18 лева
Тримесечни – за две линии 27 лева
Тримесечна – за всички линии 51 лева
Карти за възрастни граждани над 68 години:
Абонаментна карта за цялата градска мрежа на електронен носител за 1 месец – 6 лева
Билет за многократно пътуване за един месец (цялата градска мрежа) – 6 лева
Билет за многократно пътуване за един месец (цялата градска мрежа) – 6 лева
Билети:
- За еднократно пътуване - 1 лв.
- Билет за двукратно пътуване (с наземен транспорт и метро за 60 минути) - 1.40 лв.
- Билет с талони за 5 пътувания за един пътник - 4.25 лв.
- Билет с талони за десет пътувания за един пътник - 7.50 лв.